دیمپل شیت علاوه بر جمع آوری آب های مازاد و هدایت آنها به سمت لوله های زهکش به جهت آن که از جنس HDPE ساخته شده است می تواند به نوعی عایق آب و بخار آب نیز باشد.دیمپل شیت مانند شانه تخم مرغ دارای برآمدگی های منظم است که علاوه بر آنکه مقاومت فشاری بالایی را در برابر انواع بارهای ضربه ای را تحمل می کند همچنین با ایجاد فضای خالی بین لایه ژئوممبران و دیواره فونداسیون شرایط را جهت خروج آب اضافی و زهکشی آب نیز فراهم می کند.

 

همان گونه که در بالا اشاره شد، از دیمپل شیت به منظور زهکشی آب در اطراف فضای سازه استفاده می شود. استفاده از این شیت ها از ایجاد فشار هیدرواستاتیکی در پشت سازه جلوگیری می کند.

 

ویژگی های دیمپل شیت چیست؟

از ویژگی های دیمپل شیت ها می توان به عدم نفوذ پذیری، کارایی بالا، عمر طولانی و قیمت مناسب آن ها اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این شیت ها می توان به مقاومت آن ها در برابر ضربه های سنگ در هنگام نصب اشاره کرد. در ساخت دیمپل شیت ها از نوعی پلاستیک با دوام که در ساخت آن HDPE و LLDPE به کار رفته است استفاده می شود.

 

دیمپل شیت هایی که ارتفاع بیش تری دارند از قابلیت بالاتری برای انتقال آب برخوردار هستند. این گونه شیت ها باید به گونه ای باشند که در طول عمر سازه به خوبی عملکرد خود را حفظ کنند. چرا که در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد. در ارزیابی این گونه شیت ها معیارهای عملکردی و دوام آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. معیارهای عملکردی شامل ویژگی های مکانیکی، هیدرولیکی و دوام آن ها است.

 

افزایش تعداد لایه های دیمپل شیت چه مزایایی دارد؟

با افزایش تعداد لایه های این گونه شیت ها خواص و کارایی آن ها نیز بهبود پیدا می کند. برای مثال در این موارد مقاومت کششی و استحکام آن ها در برابر پارگی بالاتر می رود. مقاومت فشاری در برابر بارهای دائمی در زمانی که از چند لایه شیت استفاده شود بالاتر می رود. هم چنین با انجام این کار لایه های مقاوم تری نسبت به شرایط جوی و محیطی ایجاد خواهد شد.

 

در هنگام نصب دیمپل شیت بر روی آن ها از یک لایه هشدار (signal layer) استفاده می شود. این لایه بسیار نازک بوده و در یک طرف شیت وجود دارد. استفاده از این لایه سبب می شود در صورت بروز هرگونه آسیب یا از بین رفتن لایه ها محل آسیب دیده شناسایی شده و نسبت به ترمیم آن اقدام شود.

 

نصب دیمپل شیت

نصب دیمپل شیت ها آسان بوده و برای انجام این کار به ابزار پیچیده ای نیاز نیست. اتصال این شیت ها به دیواره به آسانی و با استفاده از میخ هیلتی و واشر آب بند کننده امکان پذیر است. هم چنین این امکان وجود دارد از جوش حرارتی در طرفین هر رول استفاده شود.

 

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم