خانه‌ای به شکل سگ
The Dog Bark Park Inn

خانه Dog Bark Park Inn در حقیقت، توسط یک زن و شوهر به نام‌های "دنیس سالیوان" و "فرانسیس کنکلین" بر روی چوب حک شده است. آن‌ها پول‌های حاصل از فروش سگ‌های چوبی حکاکی شده در طول 18 ماه را برای این پروژه پس‌انداز کردند. بازدیدکنندگان این ساختمان در آیداهو، ایالات متحده می‌توانند سگ‌های حک شده با چوب و سایر حیوانات را در اندازه‌های مختلف از فروشگاه مجاور خریداری کنند. 
در Dog Bark Park Inn ، حتی می‌توانید یک عکس از حیوان خانگی خود بیاورید و این زوج، یک ماکت از آن را با چوب، حک خواهند کرد. دو سگ غول پیکر که این بنا را تشکیل می‌دهند به نام‌های "توبی" و "ویلی" نامیده شده‌اند.  


 ساختمانی به شکل اتم
The Atomium

 

ساختمان Atomium در ابتدا برای برگزاری نمایشگاه جهانی در بروکسل در سال 1958 (که به عنوان نمایشگاه 58 نیز شناخته می‌شود) ساخته شد. این ساختمان به یکی از نمادین‌ترین بناهای بلژیک و اروپا تبدیل شد. این سازه با ارتفاع 102 متر، 9 محدوده به هم پیوسته دارد و یک ساختار کریستالی آهنی را نشان می‌دهد که 165 میلیارد بار، بزرگ شده است.
Atomium توسط مهندس "آندره واترکان" و معماران "آندره و ژان پولاک" طراحی شده است. هنگام بازسازی بین سال‌های 2004 و 2006، پوشش آلومینیوم قدیمی این ساختمان به عنوان هدیه به عموم مردم فروخته شد تا بتوانند در پرداخت هزینه‌های نوسازی، کمک کند.
Atomium در حال حاضر موزه‌ای است که میزبان نمایشگاه‌های دائمی و موقت و همچنین فعالیت‌های آموزشی برای بچه‌ها است. فضاهای قابل انعطاف همچنین برای کنفرانس‌ها، سمینارها، مهمانی‌ها یا رویدادهای مختلف دیگر، اجاره داده می‌شود.

خانه‌ای به شکل بشکه
The Pickle Barrel House

معماری خانه بشکه توسط نویسنده، تصویرگر و کاریکاتوریست، "ویلیام دونائی" براساس شخصیت‌های موجود در کارتون خود به نام "Teenie Weenie" طراحی شده است. این شخصیت‌ها فقط 2 اینچ قد داشتند و در زیر بوته گل رز در بشکه ترشی زندگی می‌کردند.
ساختمان واقعی معماری این ساختمان، در گراند ماریس، میشیگان، ایالات متحده، از دو بشکه تشکیل شده است: بشکه بزرگتر، 16 فوت قد دارد و دارای دو طبقه است که دارای فضای نشیمن و اتاق خواب است. بشکه کوچکتر به عنوان آشپزخانه به کار می‌رود و دو بشکه توسط یک انبار غذا به هم وصل می‌شوند. 
"ویلیام دونائی" و همسرش مدتی در ساختمان زندگی می‌کردند، اما از آنجا که ظاهر جالب خانه آن‌ها بازدید کننده‌های زیادی را به خود جلب کرده بود، آن‌ها تصمیم گرفتند در مکانی خصوصی‌تر زندگی کنند. طی سال‌ها، این ساختمان به عنوان یک بستنی فروشی، یک غرفه اطلاعات و یک فروشگاه هدیه عمل می‌کرد.

معماری به شکل حفره - حباب
Palais Bulles

Palais Bulles یا Palace of Bubbles توسط معمار "Antti Lovag" طراحی شد تا محل سکونت باشد، اما پس از درگذشت مالک اصلی قبل از اتمام کار، این ساختمان توسط "پیر کاردین" خریداری شد تا به خانه تابستانی او در "کن" فرانسه تبدیل گردد. این ساختمان هیچ حاشیه یا خط مستقیمی ندارد؛ تمام منحنی‌ها و اشکال حبابی به عنوان بازتابی از سبک معماری "آنتیا لوواگ" است. به دلیل ظاهر اصلی و محیط زیبا (روی صخره‌ای سنگی که مشرف به دریای مدیترانه است)، Palais Bulles اغلب برای میزبانی مهمانی‌های جشنواره، فیلم و سایر رویدادهای بزرگ و پر زرق و برق، اجاره می‌شود.

 

معماری Sarpi
Sarpi Border Checkpoint


 

معماری ساختمان Sarpi، غیر معمول، با شکل موج‌دار در مرز گرجستان با ترکیه واقع شده است و به عنوان یک پاسگاه گمرکی فعالیت می‌کند. این بنا در روستای کوچک Sarpi واقع در ساحل دریای سیاه از بازدیدکنندگان و گردشگران گرجستان، استقبال می‌کند. علاوه بر امکانات گمرکی، از ایست بازرسی مرزی Sarpi به عنوان یک سکوی دیده‌بانی استفاده می‌شود. معماری این ساختمان، یک کافه تریا، یک اتاق کنفرانس و اتاق‌های کارکنان را در خود جای می‌دهد. این بنا توسط "J. Mayer H. Architects" بنا به درخواست وزارت دارایی گرجستان ساخته شده است.


خانه‌های قارچی
The Mushroom House


 

خانه قارچی واقع در "لا جولا"، "کالیفرنیا"، ایالات متحده، توسط "دیل ناگل" در سال 1968، برای چیپس سیب زمینی، ساخته و طراحی شده است. Bell، خانه‌ای تابستانی در صخره‌ای با ارتفاع 300 فوت، داشت و می‌خواست یک خانه مهمان را در بخش زیرین آن اضافه کند. خانه قارچی، یک مهمانخانه است و با یک تراموا 300 فوتی، به ساختمان اصلی فوق، وصل شده است. خانه قارچی، منظره‌ای دیدنی از اقیانوس آرام را ارائه می‌دهد، اما متأسفانه برای دسترسی عمومی باز نیست. با این وجود، معماری این بنا، ارزش دیدن از نمای بیرونی را نیز دارد؛ بنایی مانند بشقاب پرنده‌ها در وسط یک ساحل ساخته شده است.


برج کپسولی Nakagin
The Nakagin Capsule Tower
 

"برج كپسولی Nakagin" كه در سال 1972 به پایان رسید، بیانگر دیدگاه معمار "كیشو كوروكاوا" است كه به دنیای آینده اعتقاد داشت؛ جائیکه در آن مردم می‌توانند آپارتمان‌های خود را به ساختمان‌ها متصل كرده و یا از آن جدا كنند! و این امر، حركت آسان‌تر و در دسترس‌تر خواهد بود.
"برج کپسول Nakagin"، واقع در توکیو ژاپن، از 140 کپسول بتونی تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها 300 فوت مربع دارند. معماری آپارتمان‌ها، بسیار کوچک، با یک حمام بسیار بزرگتر از آن‌هایی که در هواپیما پیدا می‌کنید، در نظر گرفته شده بودند؛ این نوع معماری به عنوان مکانی برای جلوگیری از سقوط افراد مفید است. با گذشت زمان، این ساختمان به تدریج از بین رفت، به طوریکه امروزه فقط یک چهارم آپارتمان‌های کپسولی دارای ساکنان دائمی هستند؛ در حالیکه یک چهارم دیگر از آن‌ها به عنوان دفاتر یا اتاق‌های مهمانی استفاده می‌شود.


خانه Vitrahaus
Vitrahaus
 

"Vitrahaus" در واقع مجموعه‌ای از 12 خانه است که در زوایای مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند و ساختمانی مدرن را به نمایش می‌گذارند که به عنوان نمایشگاه برای مبلمان و طراحی داخلی منزل توسط "ویترا"، یک شرکت آلمانی ارائه شده است. این ساختمان توسط معماران "Herzog & de Meuron " ایجاد شده است و در طول روز و شب یک منظره متفاوت را ارائه می‌دهد. در نور روز، کل پشت خانه‌ها قابل مشاهده است، اما در تاریکی فقط فضای داخلی روشن را می‌توان از طریق دیوارهای پنجره به طور کامل مشاهده کرد. Vitrahaus در "ویل آم راین"، آلمان ساخته شده است.


خانه Kugelmugel
Kugelmugel

تاریخچه این بنا از شکل کروی و معماری آن، جالب‌تر است. Kugelmugel که در شهر وین، اتریش واقع شده است، توسط هنرمند "ادوین لیپبورگر" طراحی شده است؛ نام این ساختمان به عنوان "برجستگی کره" ترجمه شده و این در شکل ظاهری آن، نمایان است. Kugelmugel در ابتدا در حومه پائینی شهر در اتریش ساخته شد، اما مقامات آن را به "پارک وین پراتر" منتقل کردند.


معماری آکادمی نیروی هوایی در آمریکا
The United States Air Force Academy Cadet Chapel

آکادمی "Cadet Chapel"، آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده توسط "شرکت معماری SOM" طراحی شده است و دارای 17 عدد برج شیشه ای و آلومینیومی است. ارتفاع این بنا، 150 متر است و دارای سه محوطه عبادت متفاوت با ورودی مجزا برای هر یک است: یک مرکز عبادتی پروتستان با 900 صندلی، یک کلیسای کاتولیک با 500 صندلی و یک مرکز عبادت یهودی با 100 صندلی.
معماری این سازه یک قاب فولادی لوله‌‌ای است و وزن آن، 5 تن است و با پانل‌های آلومینیومی محصور شده است. آکادمی نیروی هوایی Cadet Chapel در کلرادو اسپرینگز، کلرادو، ایالات متحده آمریکا واقع شده است.


معماری هتل Inntel
Inntel Hotel
 

شهر Zaandam در هلند، میزبان یکی از هتل‌های بسیار خلاقانه در دنیا، "هتل اینتل" است که ظاهراً با الهام از معماری خانه‌های سنتی ساخته شده است. این ساختمان 12 طبقه دارای 160 اتاق است. این نما 5 نوع خانه متفاوت از منطقه هلندی Zaandam را به نمایش می‌گذارد. معمار این طرح، "ویلفرد ون ویندن" است. این نمای رنگارنگ شامل چهار طیف از رنگ سبز، منطقه Zaandam و یک قطعه آبی رنگ در گوشه‌ای است که به معنای "نقاشی خانه آبی" بوده و توسط هنرمند فرانسوی، "کلود مونه" ایجاد شده است.


معماری خانه باریک
The Thin House

 خانه باریک در Thurloe Square در جنوب کنزینگتون، لندن، تنها در یک انتهای آن، 5 فوت و 6 متر عرض دارد، در حالی که انتهای دیگر ساختمان دارای عرض عادی است! اگر از زاویه مناسب به این موضوع نگاه کنید، یک انحراف نوری، این تصور را ایجاد می‌کند؛ زمانیکه ساختمان در واقع یک خانه مثلثی دیده می‌شود، اما کل ساختمان بسیار باریک است.
به نظر می‌رسد دلیل این شکل عجیب، خط راه آهن است که درست در پشت خانه به ایستگاه زیرزمینی جنوبی کنزینگتون منتقل می‌شود. خانه باریک، یکی از جاذبه‌های گردشگری لندن برای بازدید کننده‌هایی است که می‌خواهند چیزی متفاوت از جاذبه‌های تاریخی معمول را تماشا کنند!


خانه آناناسی
The Pineapple House

یکی دیگر از ساختمان‌های جالب در انگلیس، به اصطلاح خانه Pineapple یا خانه آناناسی است که در "Dunmore" واقع شده است. این خانه تابستانی جان موری (چهارمین کنت Dunmore و آخرین فرماندار استعماری ویرجینیا در آمریکا) بود که تصمیم گرفت در سال 1777 پس از اینکه در سفرهای خود به هندوستان تحت تأثیر این میوه عجیب قرار گرفت، پسوند شکل آناناس را به آن اضافه کند.
معماری خانه آناناسی، حدود 46 فوت ارتفاع دارد و هر یک از برگ‌های حک شده سنگی پیچیده آن، جداگانه تخلیه می‌شوند تا هنگام فصل یخبندان از آسیب به خانه جلوگیری شود. همچنین، لبه‌های پایین و پایین برگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آب در هیچ جایی، جمع نشود. این ملک را می‌توان به عنوان محل اقامتی در تعطیلات، اجاره داد.


معماری Montaña Mágica Lodge
Montaña Mágica Lodge

اگر به دنبال اسکان در یک هتل دنج و آرامش دهنده هستید که به نظر می‌رسد از یک داستان فانتزی استخراج شده باشد، ساختمان Montaña Mágica Lodge، مطمئناً گزینه‌ای است که باید در نظر بگیرید. این ساختمان آتشفشانی که در جنگل "شیلی جنوبی" واقع شده است، در دل یک طبیعت خصوصی 300000 هکتاری قرار دارد که با خزه و درختان تاک پوشیده شده است.
هر یک از 13 اتاق در این ساختمان به دلیل وجود گونه‌های محلی پرندگان در این محیط، به نام آن‌ها نام‌گذاری شده است. به نظر می‌رسد معماری کل هتل به طور طبیعی از زمین رشد کرده است، اما در واقع کاملاً توسط انسان ساخته شده است. اقامت در Montaña Mágica Lodge ، تجربه‌های به یاد ماندنی را نیز به همراه دارد. شما فقط می‌توانید با عبور از یک پل طنابی به آنجا بروید.


 معماری خانه تعادل
The Balancing Barn


 ظاهراً معماری این ساختمان، قوانین فیزیک را نقض می‌کند!، نیمی از طول این ساختمان با یک شیب، متعادل شده است. این ساختمان توسط "شرکت هلندی MVRDV " به عنوان نمونه‌ای از معماری مدرن، سازگار با طبیعت و بر خلاف طبیعت در حال تغییر، برای ارزش دادن به ساختمان‌های خاص، طراحی و ساخته شد. 
Balancing Barn یا خانه تعادل، در نزدیکی تورینگتون واقع در Suffolk، انگلستان واقع شده است و شکل و طراحی ظاهری آن بیشتر از انبارهای محلی الهام گرفته شده است. این خانه می‌تواند تا هشت نفر را در 4 اتاق خواب، جای دهد و حتی یک راه پله پنهان نیز وجود دارد که به باغ زیر ساختمان منتهی می‌شود.


معماری خانه منعطف
Flexhouse


 

طراحی منحنی این خانه که در نزدیکی دریاچه زوریخ در سوئیس واقع شده است، به معنای منعکس کننده حرکت و سیالیت، ارتباط بین خارج و داخل است. این ساختمان توسط استودیوی معماری سوئیسی، "Evolution Design" طراحی شده است و دارای چهار سطح می‌باشد که شامل یک انبار زیرزمینی، سالن نشیمن، غذاخوری و آشپزخانه در طبقه همکف، دو اتاق خواب و دو حمام در طبقه اول و یک استودیو با دو تراس بزرگ در طبقه دوم است.
مرزهای بین خارج و داخل نیز با دیوارهای شیشه‌ای در سه طرف هر اتاق غیر قابل تشخیص است. معماری این ساختمان از بیرون، شبیه یک کشتی فضایی است که از دریاچه زوریخ، قایقرانی کرده و در مکانی غیرمعمول لنگر انداخته است!!


ساختمان Kunsthaus 
Kunsthaus

 
Kunsthaus یک مرکز نمایشگاهی از هنرهای معاصر است که در سواحل رودخانه "مور" در شهر "گراس" در اتریش واقع شده است. این بنا خود یک قطعه هنری است که از معماری عمومی سازه‌های اطراف، قابل تمایز است. به دلیل شکل عجیب و غریب Kunsthaus، به عنوان یکی از نقاط عطف در هویت شهری گراس بدل شد.
این موزه توسط معماران لندن، "پیتر کوک" و "کالین فورنیر" به عنوان مرکزی برای جشن‌های پایتخت فرهنگ اروپا در سال 2003 طراحی شده است. شکل معماری این بنا، مانند شکل آمیب، طراحی شده و از جمله ساختمان‌هایی با اشکال خمیده و گرد است. پوست بیرونی Kunsthaus، با پانل‌های آکریلیک به رنگ آبی روشن است.


معماری هتل تیان زی
Tianzi Hotel

این هتل رنگارنگ واقع در لانگفانگ، استان هبی، چین می‌باشد؛ در این معماری می‌توانید نماد خدایان را با نام‌های "فو"، "لو" و "شو"، خدایان چینی خوشبختی، سعادت و ماندگاری را به تصویر می‌کشد. ورودی ساختمان از طریق درب مخصوص موجود در پای راست مجسمه ریش سفید، "شو" قابل دسترسی است. او "هلوی جاودانگی" را در دست دارد، که بهترین مجموعه هتل را در خود جای داده است. این هتل مرتفع با ده طبقه، رکورد جهانی گینس را برای "بزرگترین ساختمان تصویری" نگه داشته است، اما به زشت‌ترین ساختمان در چین نیز شناخته شده است.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم