آیا تا بحال فکر کرده‌اید ماده‌ای که به چشم و پوست ما رنگ می‌بخشد می‌تواند در ساخت مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرد؟

ملانین ماده‌ایست که به پوست و چشم ما رنگ می‌بخشد و از آنها در برابر خورشید محافظت می‌کند. اما آیا این امکان وجود دارد که این ماده خارج از مبحث زیست شناسی مورد استفاده قرار بگیرد؟

دانشمندان MIT معتقد هستند که ملانین می‌تواند در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد.

بر اساس اظهارات زیست‌شناسان خواص ملانین که در گیاهان، حیوانات و انسان‌ها یافت می‌شود، از میکرو ارگانیسم‌ها در برابر درجه حرارت بالا، فشارهای شیمیایی و خطرات بیوشیمایی محافظت می‌کند.

از این رو تیم تحقیقاتی MIT تصمیم گرفتند تا کاربرد این ماده را در صنعت ساختمان مورد بررسی قرار دهند.

از طریق بررسی چگونگی استفاده از قارچ ملانین، می‌توان از ملانین برای برداشت انرژی برای رشد سلول استفاده کرد.

MIT، در مورد برنامه‌های کاربردی ملانین، به امید آنکه بتواند روزی آنها را در صنعت ساختمان و ساخت ساز به کار ببرد در حال تحقیق است.

با گرم شدن زمین و وزش بادهای شدید در برخی از مناطق جهان، باید راهی جست تا طول عمر ساختمان‌ها را بالا برد.

هدف دانشمندان از تحقیق روی ملانین نیز رسیدن به همین هدف است. آنها قصد دارند تا مصالح ساختمانی را بسازند که با محیط زیست سازگار باشند. در اصل، انرژی مورد نیاز خود را تولید کنند، خود را ترمیم کنند و در نهایت جزو مصالح سبز باشند.

این ایده برای نخستین بار توسط Neri Oxman و تیم او در گروه Mediated Matter در یک نمایشگاه معرفی شد. آنها ملانین مایع را به آجرهای اکریلیک تزریق کردند. این کار باعث ایجاد طرح‌های بسیار زیبایی شد. بنابراین به اثبات رسید که نه تنها ملانین پتانسیل کاربرد در ساخت مصالح ساختمانی سبز را دارد بلکه به لحاظ زیبایی شناسی نیز می‌تواند در حوزه ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم