با هدف ارتقای کیفیت ساخت‌و ساز انجام می ‌شود؛
درج نام مجری ذی صلاح در پروانه ‌های ساختمانی از ابتدای اسفند ماه
طبق اعلام سازمان نظام مهندسی از ابتدای اسفندماه با هدف افزایش کیفیت ساخت‌و ساز و ایمنی ساختمان‌سازی در پایتخت، نام سازنده ذیصلاح در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید خواهد شد.
همایش نقش سازنده ذی صلاح و صدور شناسنامه فنی و ملکی در صنعت ساختمان ظهر امروز (۴ شنبه) پانزدهم بهمن در محل هتل پارسیان آزادی برگزار گردید.
«شهاب سعادت نژاد» رییس انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران در خاتمه این همایش در جمع خبرنگاران بیان کرد: این همایش با هدف پی‌گیری اجرای تفاهم نامه استفاده از خدمات سازنده ذیصلاح ما بین شهرداری تهران و شورای شهر و سازمان نظام مهندسی تهران برگزار گردید و با هدف افزایش ایمنی در ساختمان سازی در پایتخت از ابتدای اسفند نام سازنده ذیصلاح در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید خواهد شد.
سعادت نژاد ادامه داد: در قانون به صراحت آمده است که در کار ساخت و ساز باید از افراد دارای صلاحیت استفاده شود این افراد، پروانه و مجوز خود را از وزارت راه دریافت می ‌کنند و بصورت شخصی و حقوقی می ‌توانند براساس شیوه نامه وارد صنعت ساخت و ساز گردند.
سعادت نژاد ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شورای شهر و نظام مهندسی معنقد شده است از تاریخ اول اسفند در تمام ساخت و سازها از افراد و شرکت‌های سازنده بعنوان ذی صلاح نام برده خواهد شد تا ایمنی و کیفیت ساخت و سازها افزایش یابد.
اکنون زیر ساخت ‌های لازم فراهم است تا بتوانیم در ساخت و ساز شهری به کمک سازمان نظام مهندسی شاهد حضور افراد دارای صلاحیت باشیم تا بتوانیم برکیفیت و عمر ساختمان اضافه کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز بیان کرد: مردم در تهران هر بار از ترس زلزله به خودروهای خود پناه می برند و اگر می‌ خواهیم به این وضعیت پایان داده شود باید بحث نظارتی و مجری صلاح را هنگام ساخت و ساز تقویت کنیم.
«علیرضا میرجعفری» با عنوان اینکه طی دو سال اخیر حدود نود درصد ساخت و سازها در پایتخت ایمن شده است، بیان کرد: از شهرداری و ارگان ‌های دیگر تقاضا داریم تعامل خود را با نظام مهندسی تقویت کنند تاتخلفات احتمالی برخورد گردد. درج نام ذی صلاح در شناسنامه فنی اولین قدم است.
وی با بیان این‌که از اول اسفند در پروانه‌های ساختمانی مجری ذی‌صلاح درج خواهد شد، افزود: این حداقل خواسته سازمان نظام مهندسی ساختمان است و این راه برای حفط ایمنی و افزایش کیفیت در ساخت و سازها باید ادامه داشته باشد.
یکی از علل کیفیت نازل ساخت‌وسازها در تهران را تعرفه مهندسان ناظر عنوان کرد و گفت: ناظران اعتراض دارند که حق‌الزحمه آنها متناسب با تورم پرداخت نمی‌ شود، مدیران ارشد کشوری هم باید این دغدغه‌ ها را ببینند. با تعامل با شهرداری نیز می ‌توانیم کیفیت ساخت و ساز را افزایش دهیم.
سازندگان ذیصلاح در دو بخش مهندسی و استادکاران و کارگران دارای صلاحیت از موارد مطرح و قیدشده در تفاهم‌نامه است.
طبق این تفاهم‌نامه، حضور سازنده ذیصلاح برای گروه‌های ج و د ساختمانی یا بناهای دارای بیش از ۶ طبقه با ارتفاع از روی زمین و مساحت بالغ بر ۵ هزار مترمربع در کلیه مناطق اجباری و در منطقه ۲ برای تمامی گروه ‌های ساختمانی الف، ب، ج و د الزامی است.
ساختمان ‌ها از لحاظ اهمیت به ۴ گروه الف، ب، ج و د تقسیم بندی می‌ شوند و در باره هر یک از این گروه‌ها نیز مهندسین عمران و معماری متناسب با آنها در صلاحیت‌ های نظارت و طراحی تعیین شده‌است.
گروه نخست ساختمانی الف برای بناهای دارای ۱ تا ۲ طبقه با حداکثر زیر بنای ششصد متر مربع، گروه ب برای ساختمان های ۳ تا ۵ طبقه با حداکثر زیر بنای ۲ هزار متر مربع، ج برای بناهای شش تا ده طبقه با حداکثر زیر بنای ۵ هزار متر مربع و د برای بیش از ده طبقه ارتفاع و بالغ بر ۵ هزار متر مربع زیر بنا، تعیین شده‌ است.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم