امروزه با توجه به افزایش سطح علم و فناوری در تمامی حوزه‌ها بشر به دنبال تسریع کارها، افزایش کیفیت و دقت، کاهش خطا و آسیپ‌پذیری و به طور کلی به دنبال اجرای بی نقص کارها است. حوزه ساختمان با توجه به ارتباط مستقیم با امنیت و جان انسان‌ها یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که همواره با ظهور تکنولوژی‌های روز در حال توسعه است. موضوع تخریب ساختمان یکی از خطرآفرین‌ترین موضوعات صنعت ساختمان‌سازی است که از این موضوع مستثنی نیست و همواره شاهد معرفی متد‌های نوین تخریب ساختمان بوده ایم. انتخاب از میان روش‌های موجود تخریب ساختمان به عوامل متعددی نظیر شرایط محیطی ساختمان و سازه‌های مجاور آن، نوع سازه‌ موجود، تجهیزات و امکانات در دسترس، بودجه اقتصادی و مهم‌تر از همه تحقیقات و کارشناسی علمی پروژه بستگی دارد. در این مقاله 3 مورد از مهم‌ترین و جذابترین متد‌های نوین تخریب ساختمان را به شما معرفی می‌کنیم.

متد ‌ Tecorep تخریب ساختمان

اولین مورد از متد‌های نوین تخریب ساختمان که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم، متد  Tecorep است. روش Tecorep برای اولین بار توسط یک شرکت ساختمانی ژاپنی ابداع و استفاده شد. شرکت ساختمانی تایسی (Taisei) سعی داشت تخریب ساختمان به ویژه آسمان خراش‌ها را به روشی ظریف‌تر و به شیوه‌ای سازگارتر با محیط زیست انجام دهد. این شرکت در نهایت روش Tecorep را ابداع کرد.

در این روش یک کلاهک فلزی مطابق با طرح پلان ساختمان طراحی می‌شود و سپس بر روی آخرین طبقه نصب و به وسیله کارگزاری ستون‌های موقت محکم می‌شود. پس از نصب جهت تخریب از داخل از سازه شروع کرده و تمام اتصالات موجود در طبقه‌ای که با کلاهک پوشانده شده است با دیگر طبقات را تخریب می‌کنند.

پس از تخریب کامل اتصالات، طبقه جدا شده را که به خاطر ستون‌های موقت کلاهک از ساختمان فاصله دارند، به وسیله جرثقیل به پایین ساختمان منتقل می‌کنند و این عملیات را برای بقیه طبقات نیز انجام می‌دهند. اما چرا به این روش روش تخریب سایلنت می‌گویند؟

در فضای بسته کلاهک فلزی که بوسیله پنل‌های عایق صدا پوشش داده می‌شود، امکان پخش گردو غبار ناشی از تخریب و انتشار آلودگی صوتی به محیط اطراف به حداقل می‌رسد.

تاثیر این روش‌ را زمانی بهتر متوجه خواهیم شد که طبق آمار متد ‌ Tecorep تخریب ساختمان تا 85 درصد انتشار گاز کربن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این همانطور که از توضیحات می توان متوجه شد، کاهش تخریب مواد قابل استفاده مجدد و تامین انرژی پروژه با انرژی‌های پاک، کاهش گرد و غبار و آلودگی صوتی از دیگر مزایای این روش است.

متد‌ Tecorep تخریب ساختمان به عنوان یکی از متد‌های نوین تخریب ساختمان برای اولین بار جهت تخریب هتل گرند پرینس آکاساکا در  توکیو مورد استفاده قرار گرفت.

متد تخریب کاجیما Kajima

اغلب روش‌های تخریب معمول و بسیاری از متد‌های نوین تخریب ساختمان، فرآیند تخریب ساختمان را از بالا آغاز می‌کنند. در واقع در این متدها برای تخریب ساختمان‌ها معمولاً با قرار دادن تجهیزات سنگین و کارگران در طبقه بالایی ساختمان، بنا تخریب و ضایعات به پایین حمل می‌شوند.

در روش ابداعی کاجیما که برای اولین بار توسط شرکت کاجیما و برای تخریب دفتر قدیمی شرکت خودشان مورد استفاده قرار گرفت، فرآیند تخریب ساختمان از پایین شروع می‌شود. در متد تخریب کاجیما جک‌هایی در سرتاسر ساختمان قرارداده می‌شود که جهت تحمل بار کل ساختمان کار گذاشته می‌شود. سپس در هر مرحله پایین‌ترین طبقه تخریب و کل ساختمان روی جک‌ها پایین آورده می‌شود. به این ترتیب در هر مرحله خیلی راحت تخریب طبقات روی سطح زمین اتفاق می‌افتد.

این روش در مقایسه با روش های معمولی دارای مزایایی است.

تمرکز اصلی روش کاجیما بر کاهش سر و صدای حاصل از تخریب است. روش برش و برداشتن کاجیما هم تعداد فرآیندهای پر سر و صدا و هم فاصله شنیدن صدا را کاهش می‌دهد، زیرا تخریب تیرها، کف‌ها و دیوارهای بیرونی در سطح زمین انجام می‌شود. این روش همچنین پراکندگی گرد و غبار را نیز کاهش می‌دهد.

مزیت دیگر روش کاجیما این است که برنامه‌ریزی و کارآمدی تأسیسات بازیافت را آسان‌تر می‌کند. با استفاده از این روش، پیمانکار قادر است ضایعات ساختمانی را به 30 نوع ماده برای بازیافت دسته بندی کند، در حالی که در روش‌های معمولی تنها می‌توانند زباله‌ها را به حدود 20 نوع زباله دسته‌بندی کنند. همچنین کاجیما، نرخ بازیافت بیش از 90 درصد برای بخش داخلی ساختمان را فراهم می‌کند و این در حالی است که این موضوع برای دیگر روش‌ها حدود 55 درصد ارزیابی شده است.

علاوه بر این، از آنجایی که نیاز به جابجایی تجهیزات سنگین و افراد به بالای ساختمان وجود دارد، ایمنی عملیاتی نیز تا حد زیادی بهبود یافته است.

متد تخریب NEDA

به عنوانی یکی از متد‌های نوین تخریب ساختمان، متد تخریب NEDA بسیار شبیه روش تخریب با استفاده از انفجار است. در این متد به جای استفاده از مواد انفجاری برای تخریب ساختمان از ترکیبات شیمیایی مواد و خاصیت انبساط برای تخریب بنا استفاده می‌شود.

در واقع در روش NEDA مخلوط دوغابی از عامل تخریب غیر منفجره و آب در سوراخ‌هایی که توسط مته‌های مخصوص ایجاد شده است، ریخته می‌شود. پس از گذشت چند ساعت، دوغاب منبسط می‌شود و سازه مورد نظر را به شکلی شبیه ترک خوردن مواد منفجره معمولی می‌شکند.

متد تخریب غیر‌ منفجره NEDA، مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تولید آلودگی کمتر، ارتعاش کمتر نسب به انفجار و ایمنی بیشتر آن اشاره کرد. همچنین در بسیاری از کشورها بر خلاف مواد منفجره که به شدت تحت نظارت هستند، مواد تخریب غیر منفجره بدون محدودیت در دسترس هستند. البته در برخی از کاربردها نیز، مواد منفجره معمولی مقرون به صرفه‌تر از عوامل تخریب غیر انفجاری هستند.

اما شاید برای شما هم سوال باشد که کدام ترکیبات توان تخریب ساختاری مانند بتن را دارند؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم، ماده فعال معمولاً اکسید کلسیم “آهک سوخته” است که با کمی سیمان پرتلند و اصلاح کننده مخلوط می‌شود و ترکیب شیمیایی حاصل در واکنش با آب موجب تخریب سازه می‌شود. به طور کلی این عوامل بسیار ایمن‌تر از مواد منفجره هستند، اما باید طبق دستورالعمل استفاده شوند تا از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم