اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل 

با کمک زیرسازی و مقاوم‌سازی ساختمان، حیوانات کوچک که از طریق فضای زیر ساختمان وارد می‌شوند، مشکلات کمتری ایجاد می‌کنند. دریچه‌های هوای معمولی با فضای تحتانی مهر و موم شده در تضاد هستند، زیرا رطوبت گیرهای زیر ساختمان با هجوم هوای مرطوب بیرونی که از طریق دریچه‌های هوای معمولی وارد فضای لغزنده می‌شود، به خوبی کار نمی‌کنند. با این حال، خانه‌ها و سایر ساختمان‌هایی که در مناطق مستعد سیل ساخته شده‌اند، نیاز به نوعی تهویه فضایی دارند تا از ضعیف شدن یا فرو ریختن دیوارهای ساختمان در هنگام وقوع سیل جلوگیری شود. بدون دریچه‌هایی که به آب‌های سیلاب اجازه ورود و خروج از فضای زیر ساختمان را می‌دهند، فشار هیدرواستاتیکی در این فضای می‌تواند به نقطه‌ای برسد که ممکن است دیوارهای ساختمان فرو بریزند. در مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل، هیچ روش مقرون به صرفه ای وجود نداشته است که جریان هوا را به طور کامل مسدود وعایق‌بندی کند، با این حال اجازه می‌دهد، آب به داخل و خارج از یک فضای مهر و موم شده جریان یابد. دریچه سیلاب برای جریان آب به داخل یا خارج از ساختمان زمانی که سطح آب در بیرون (داخل) ساختمان بالا می‌رود، باز می‌شود و در نتیجه از ایجاد اختلاف فشار بیش از حد بین داخل و خارج ساختمان جلوگیری می‌کند. آسیب یا خرابی ساختمان با حفظ دریچه مهر و موم شده، در زمانی که شرایط آب بالا وجود ندارد.

 

 
مقاوم‌سازی ساختمان با دریچه

دریچه‌های سیلاب به محافظت از خانه در برابر آسیب در هنگام وقوع سیل کمک می‌کنند. پس از آزمایش اولیه، تعیین شده است که‌ نرخ جریان آب به طور قابل توجهی بالاتر از روش های باشد. این به معنی لزوم ساخت دریچه‌های کمتر در هر سازه و صرفه جویی قابل توجه در هزینه های ساختمان و بیمه است. مالکان ساختمان‌های مرتفع موجود با محوطه‌های BFE ممکن است بخواهند محوطه‌ها را مقاوم‌سازی کنند، زیرا ممکن است نرخ‌های بیمه کمتری اعمال شود. دریچه سیل، ممکن است به عنوان یک دریچه هوای سنتی و همچنین در فضاهای لغزنده غیر مهر و موم شده و سازه های مرتفع استفاده شود. به سادگی می‌توان فلپ‌ها را برداشت و در فضاهای شناور در هوای آزاد استفاده کرد. همچنین؛ در عین حال نرخ جریان آب بالا برای بیمه مربوط به سیل، حفظ می‌شود. توجه به راهنمای نصب دریچه سیل در مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل، بسیار کمک کننده است. مقررات NFIP و کدهای ساختمان ایجاب می‌کند که هر ساختمان مسکونی ساخته شده در منطقه سیلاب در پایین ترین طبقه، از جمله زیرزمین ها تا ارتفاع سیل پایه BFE یا بالاتر از ساخته شده باشد. مناطق محصور در ساختمان‌های مرتفع مجاز هستند، به شرطی که محدودیت های کاربری خاص و الزامات ساخت و ساز مانند نصب دریچه‌های سیل را برای ورود و خروج خودکار آب سیل رعایت کنند.  

استراتژی‌های مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل چیست؟

ساختمان‌ها با مقاوم‌سازی در مواجهه با تغییرات اقلیمی در برابر طوفان‌ها و سیلاب ها آسیب‌پذیرتر می‌شوند. انطباق با تغییر سطح آب نیازمند استراتژی های آینده نگر برای محدود کردن اثرات فاجعه بار سیل بر روی ساختمان‌ها است. استراتژی‌های کاهش خطر موفقیت‌ آمیز برای سازه‌ها مستلزم سطحی از حساسیت فرهنگی و سازگاری است که معمولاً در رویکردهای کاهش سیل مرسوم که بر ارتفاع ثابت دائمی تکیه می‌کنند، وجود ندارد. معماری آبی خاکی یک رویکرد نوآورانه، مقرون ‌به‌ صرفه و کم ‌تأثیر برای کاهش خسارت سیل برای ساختمان‌‌ها است. مقاوم‌‌سازی ساختارهای ساختمان  موجود با پایه‌های شناور باعث افزایش انعطاف‌ پذیری در برابر سیل و تغییرات آب و هوایی می‌شود. روش فونداسیون شناور نوعی معماری آبی خاکی است که  موجب مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل می‌شود. یک پی شناور به یک ساختمان اجازه می‌دهد تا به طور معمول در زمان وقوع سیل روی زمین محکم و بدون تغییر باقی بماند. همانطور که سطح آب بالا می‌رود، ساختمان می‌تواند روی سطح سیل شناور شود و با عقب نشینی آب سیل، دقیقاً در جای خود بر روی پایه اصلی خود پایین بیاید.  

اجزای فونداسیون در مقاوم سازی ساختمان در برابر سیل

فونداسیون شناور مقاوم‌سازی شده دارای سه جزء اساسی است.

  •  عناصر شناوری که آب را جابجا می‌کنند و باعث شناور شدن ساختمان بر روی سطح آب می شوند.
  • عنصر دوم، پایه های هدایت عمودی که حرکت افقی را محدود می‌کنند تا ساختمان بتواند به سمت بالا و پایین حرکت کند اما شناور نشود.
  •  به عنوان عنصر سوم یک قاب فرعی، ساختاری جدید در زیر سیستم قاب بندی کف موجود برای پشتیبانی و تثبیت ساختمان در حین اتصال آن به عناصر شناور و پایه های هدایت عمودی نصب شده است.
  •  سیستم مقاوم سازی توسعه یافته توسط پروژه بنیاد شناور (BFP) راهبردی را ارائه می‌دهد که می تواند برای سازه‌های از قبل موجود برای جلوگیری از آسیب سیل با ساختمان، بسیار تاثیرگذار باشد.

 

 

هزینه های مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل

هزینه نصب مقاوم‌سازی‌های آبی-خاکی کسری از خسارات احتمالی ناشی از آسیب و جابجایی خواهد بود. به کار بردن روش های مقاوم‌سازی، تأثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌ها خواهد داشت. در صورت بروز خسارت ناشی از سیل، فرد باید هزینه های بیشتری را متحمل شود. بیشتر استراتژی‌های فعلی بر ثابت نگه داشتن قیمت ساختمان‌ها، علاوه بر به کار بردن روش‌های مقاوم سازی ساختمان در برابر سیل، تاثیرگذار هستند. رویکرد مقاوم سازی BFP می‌تواند از نظر اقتصادی و فرهنگی یک جایگزین مناسب برای خرید، تخریب و جابجایی ناشی از سیل ارائه دهد. این کار از سازندگان در مقابل افراد و متعلقات آنها و روال روزانه آنها یا تغییر در تجربیات معماری و شهری که جوامع ارائه می‌کنند، محافظت می‌کند.  

مزایای روش BFP برای مقاوم‌سازی

استراتژی حفاظت از سیل آبی-خاکی BFP برای انواع ساختمان‌ها به عنوان یکی از روش‌های پر بازده برای مقاوم‌سازی ساختمان ها شناخته می‌شود. این طرح شامل یک گودال بتنی ریخته شده در محل است که در قسمت زیر ساختمان نصب شده است. در قسمت زیرین ساختمان به صورت مستقیم، مجموعه شناوری قرار گرفته است. یک قاب فولادی که درست در زیر سطح زمین نصب شده است، ماتریسی از بلوک های شناور را که به طور کامل در داخل گودال قرار دارند، پشتیبانی می کند. هنگامی که سیل رخ می‌دهد، بلوک های شناور آب را جابجا می‌کنند و از گودال بیرون می‌آیند تا خانه را بلند کنند.  سیستم فونداسیون آبی خاکی نشان دهنده یک استراتژی ساده و غیرفعال است که کیفیت های زیبایی شناختی سازه را حفظ می‌کند و جایگزینی برای بازسازی پرهزینه‌ای است که در حال حاضر پس از هر سیل که از ارتفاع طبقه مرتفع بیشتر می‌شود مورد نیاز است.  

  • از آنجایی که سیل ناشی از افزایش فعالیت طوفان و بالا آمدن سطح دریاها تهدیدات بیشتری برای جوامع آسیب پذیر و ساختمان‌های مهم ایجاد می‌کند، ضروری است که استراتژی‌های مقاوم‌سازی مناسب اجرا شود.
  • مقاوم‌سازی پایه شناور رویکردی نوآورانه و تاثیرگذار برای حفظ ساختمان‌های مستعد سیل است.
  • همانطور که از طریق اصلاحات پیشنهادی برای روش های مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل نشان می دهد، واضح است که پایه‌های شناور یک راه‌حل مقرون‌ به‌ برای کاهش سیل هستند.
  •  آن به ساختمان‌ها این امکان را می‌دهند که تنظیمات اولیه خود را کاملاً حفظ کنند و به هیچ عنوان از کیفیت آن ها کاسته نشود.

 

بهترین روش مقاوم‌سازی برای سیل

لازم به ذکر است که مقاوم‌سازی فونداسیون شناور یک راه حل جهانی برای کاهش خطر سیل نیست. در تئوری، هر سازه‌ای که بتوان آن را به طور دائمی بالا برد، قابلیت سازگاری با آب را دارد. با این حال، در این مرحله و با توسعه این فناوری جدید، همه ساختمان‌هایی که در معرض خطر سیل هستند، قابلیت سازگاری با آب را خواهند داشت. در مقاوم سازی ساختمان در برابر سیل ومقام‌سازی بنا در برابر سیل، تمامی روش های ممکن به خوبی بررسی خواهند شد. در نهایت، راهکارهای ممکن انتخاب می‌شوند. این تکنیک برای کاربرد در سازه‌های نسبتاً کوچک ساخته شده از مواد نسبتاً سبک، ترجیحاً با سیستم فونداسیون موجود که ساختار پایه و تیر یا چیزی مشابه با فضای شناور در زیر طبقه همکف است، پیشنهاد می‌شود. به این ترتیب، این استراتژی ممکن است در بخش‌هایی از جهان یا در مناطق روستایی به‌ جای بسیاری از شهرها با ساختمان‌های قدیمی قابل اجرا باشد. سقف سرد روش دیگری برای مقاوم سازی است. این روش می‌تواند مقرون به صرفه و موثر واقع شود. سطح یک سقف خنک با موادی که بخشی از تابش خورشیدی را منعکس می‌کند، رنگ می شود. از آنجایی که این بام می‌تواند بازتاب خورشید را در زمستان نیز منعکس کند، مصرف انرژی گرمایشی کاهش می‌یابد.

 

سقف سرد در مقاوم‌سازی ساختمان برای سیل

یک بام سبز توسط خاک پوشانده شده است که عایق حرارتی را از طریق فتوسنتز، تعرق و سایه در برابر تابش خورشیدی افزایش می‌دهد. خاک خود ذخیره حرارتی را فراهم می‌کند و آب را حفظ می‌کند. همچنین اجازه می‌دهد تا گرما از طریق تبخیر آب منتقل شود.

  • برای جلوگیری از خرابی سازه و نفوذ آب به مصالح سقف با کیفیت بالا نیاز است که افزایش هزینه اولیه صورت بگیرد.
  •  بام‌های گیاهی غیرخاکی خاک اره، پشم سنگ یا سیلیس را جایگزین خاک می‌کند.
  •  این نوع سقف بار سقف را کاهش می‌دهد و همچنین عملکرد عایق حرارتی را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد و به سه برابر سقف گیاه خاک می‌رسد.

 

اصول مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل

برای اطمینان از اینکه یک ساختمان جدید بهسازی شده همچنان به عملکرد طراحی شده خود ادامه می‌دهد، عملیات ساختمان باید بر اساس روشی ردیابی شود. برای کمک به این امر، از کنتورها و زیرمترهای هوشمند برای نظارت بر مصرف، تقاضا و پاسخگویی استفاده می‌شود. مترهای فرعی به نظارت بر مصرف برق تک تک تجهیزات در یک ساختمان کمک می‌کنند. در به کار بردن این روش در مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل، باید برنامه ریزی اصولی صورت بگیرد. استفاده از عایق بیرونی یک راه موثر برای افزایش مقاومت حرارتی کلی ساخت و ساز دیوار است. عایق بندی بیرونی مزایای دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش مدیریت آب و افزایش هوابندی ساختمان اشاره کرد. عایق خارجی روی دیوارهای بنایی موجود مورد نیاز است، در حالی که نوارهای خزدار چوبی باید روی دیوارهای قاب چوبی استفاده شود.

 

  نتیجه گیری 

سیل یکی از خطراتی است که در برخی از مناطق موجب تهدید شرایط مناسب ساختمان می‌شود؛ بنابراین مقاوم‌سازی ساختمان در برابر سیل، یکی از واجبات در امور ساخت و ساز است.

 

 

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم