پرکاربرد ترین نرم افزارهای طراحی سازه
نرم افزار ایتبس ETABS

شاید محبوب‌ترین نرم افزار تحلیل و طراحی سازه های ساختمانی در دنیا نرم افزار ایتبس باشد که توسط کمپانی CSI توسعه یافته است. نرم افزار ایتبس قوی‌ترین ابزار مورد استفاده مهندسین سازه در تحلیل و طراحی سازه‌های ساختمانی با اسکلت فولادی و بتنی از یک طبقه تا سازه‌های بلند است. از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار این است که نرم‌افزاری کاربر پسند از مدل‌سازی، تحلیل و طراحی است. دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است که با توجه به نیازهای طراح برای بهره‌وری بیشتر توسعه یافته، بهبود یافته و به روز شده است.

 

نرم‌افزار روبوت استراکچر Robot Structural

نرم افزار روبوت استراکچر که توسط کمپانی مشهور اتودسک تولید کننده نرم افزار اتوکد توسعه یافته است، دومین نرم افزار پرکاربرد در حوزه طراحی سازه می‌باشد که می‌تواند سازه‌ها را با  انواع روش‌های پیچیده و جدید تحلیل سازه مطابق با آیین‌نامه‌های روز دنیا انجام دهد. هم چنین این نرم افزار به خوبی با نرم افزار رویت هماهنگ شده و قابلیت گرفتن فایل‌های ورودی از این نرم افزار و تحویل خروجی‌های متناسب با آن را نیز دارد. لذا این قابلیت نرم افزار روبوت استراکچر باعث شده تا در سطح دنیا از این نرم افزارخصوصا در حوزه BIM  استفاده‌های فراوانی شود.

نرم‌افزار استدپرو    Staad pro

نرم‌افزار استدپرو که توسط کمپانی بنتلی توسعه یافته است می‌تواند تحلیل و طراحی انواع سازه‌های مختلف یا انواع اسکلت‌های بتنی، فولادی، چوبی و … را انجام دهد.  از مهمترین مزیت‌های نرم افزار استاد پرو پشتیبانی از آیین‌نامه های طراحی با مصالح مختلف از قبیل: فولاد ، بتن ، چوب ، آلومینیوم و مقاطع مرکب است.

نرم‌افزار سپ۲۰۰۰     SAP2000

نرم افزار SAP2000 هم یکی دیگر از نرم افزارهای توسعه یافته کمپانی CSI می‌باشد. برخلاف نرم افزار ایتبس که از آن برای تحلیل و طراحی سازه‌های ساختمانی با انواع مصالح و طیف وسیعی از آیین‌نامه‌های روز دنیا استفاده می‌شود، از نرم افزار SAP2000 بیشتر برای طراحی سازه‌های صنعتی و پوسته‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار نیز همانند ایتبس شامل کتابخانه وسیعی از آیین‌نامه‌های طراحی سازه کشورهای مختلف می‌باشد و قابلیت انجام انواع روش‌های تحلیل سازه را نیز دارا می‌باشد.

نرم‌افزار سیف     SAFE

همانند ایتبس و  SAP2000 نرم افزار سیف نیز محصول دیگری از کمپانی معروف و مشهور csi بوده که از آن برای تحلیل و طراحی فونداسیون‌ها، شمع‌ها و سقف‌های با دال بتنی مسطح و مجوف همانند طراحی سقف وافل استفاده می‌شود.

علاوه بر نرم‌افزارهای ذکر شده نرم‌افزارهای دیگری نیز در سطح دنیا برای تحلیل و طراحی سازه‌ها توسعه یافته‌اند که از میان آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرم‌افزار MIDAS
  • نرم‌افزار RAM Structural System
  • نرم‌افزار ADAPT
  • و…

در پایان لازم به ذکر است که امروزه نرم‌افزارهای کامپیوتری نقش عمده‌ای در طراحی و توسعه یک پروژه خاص دارند. این نرم افزارها نه تنها با سرعت بخشیدن به فرآیند مدل‌سازی و طراحی سازه کمک می‌کنند، بلکه مهم‌تر از آن، می‌تواند رفتار ساختمان را در زمانی که تمام نیروهای جانبی شامل زلزله و باد و هم چنین نیروهای ثقلی اعمال می‌شود را مورد بررسی قرار دهند.

نکته حائر اهمیتی که در استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی خصوصا در زمینه طراحی سازه باید مورد نظر قرارگیرد آن است که هیچ چیز حتی پیشرفته ترین ابزاها هیچ گاه نتوانسته و نمی‌توانند جایگزین هوش انسانی در انجام پروژه‌های طراحی سازه شوند. لذا لازم است تا فرد استفاده کننده از نرم‌افزار به عنوان یک مهندس طراح سازه درک و تسلط مناسبی از این فرآیند داشته تا بتواند در صورت نیاز تغییراتی در مدل‌سازی ایجاد کرده و هم چنین موارد گزارش شده از نرم افزار را کنترل کند و تبدیل به اپراتور این نرم‌افزارها نشود.

 

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم