"گایزل" کتابخانه مرکزی دانشگاه کالیفرنیا است که به افتخار داستان‌نویس آمریکایی کودکان و همسرش، "تئودور سوس و آدری گایزل" نامگذاری شده است. معماری متمایز این کتابخانه که توسط "ویلیام پریرا" طراحی شده است، در محوطه دانشگاه کاملا مشخص و بسیار جذاب دیده می‌شود. خود کتابخانه نیز نمای پلکانی زیبا و قدیمی با پنجره‌های بلند دارد.

کتابخانه گایزل در کل به منظور حمایت از اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه، دارای هفت‌میلیون جلد کتاب در کنار مجموعه و آرشیوهایی از جمله نقاشی‌ها، پیش‌نویس‌ها، دست‌نویس‌ها، کتاب‌ها، مجموعه صوتی و تصویری، عکس‌ها و یادگاری‌ها و طیف وسیعی از دستاوردهای خلاق دکتر سوس است که شامل هشت‌هزار و ۵۰۰ مورد از مجموعه وی در خلال سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۹۱ می‌شود.

این کتابخانه همچنین محل نگهداری مجموعه اهدایی کاملی از مقالات، نسخه‌های خطی و اسنادی است که آدری گایزل آن‌ها را در اختیار آن قرار داده است. علاوه بر این، در سال ۱۹۹۵، وی مبلغ قابل‌توجهی جهت کمک به نوسازی، ارتقای فن‌آوری و به‌روزرسانی دکوراسیون کتابخانه به آن اهدا کرد.

در این کتابخانه علاوه بر هدایای گایزل‌، مجموعه‌ای از پیانوهای اسباب بازی نیز نگهداری می‌شود که هر سال در ماه سپتامبر به افتخار "جان کیج"، آهنگساز معروف آمریکایی در معرض نمایش گذاشته می‌شود.

سبک معماری کتابخانه گایزل که دانشجویان آن را "سفینه فضایی" می‌نامند، با وجود استفاده فراوان از بتن ولی بدون وجود دکوراسیون، ترکیبی هوشمندانه از معماری بروتالیسم (خشونت‌آمیز) است.

بروتالیسم یا زبره کاری یکی از سبک های معماری مدرن است که بر اساس آن ساختمان با متریال بتن و بدون هیچ گونه روکشی ساخته می‌شود؛ در واقع ساختمان کتابخانه گایزل به صورت یک بشقاب پرنده بتنی و شیشه‌ای در کنار اسکله یک خلیج بتنی دیده می‌شود.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم