امروزه به دلیل ساخت آپارتمان ها و مجتمع های مرتفع استفاده از آسانسور امری ضروری است. عدم وجود این وسیله در ساختمان های چند طبقه رفت و آمد افراد را سخت می کند و از ارزش ساختمان می‌کاهد.

 از بین انواع مختلف آسانسور که امروزه رواج یافته است می توان به آسانسور هیدرولیکی اشاره نمود. این آسانسور در مقایسه با آسانسور معمولی فضای کمتری اشغال می کند و دارای مزیت‌هایی ست که باعث شده در ساخت ساختمان‌های مدرن با استقبال قابل توجهی رو به رو شود.

انواع آسانسور

آسانسور شیشه ای (آسانسور پانوراما)


به آسانسورهایی که طراحی کابین آن ها به صورت شیشه‌ای است، آسانسور شیشه ای یا پانوراما گفته می شوند. این مدل آسانسور در دسته آسانسورهای لوکس در ساختمان سازی قرار می گیرد. استفاده از این مدل باعث ایجاد نمای زیبایی در ساختمان می شود.

آسانسور کارگاهی

همان گونه که از نام این آسانسور پیداست، استفاده از این آسانسور برای تسهیل عملیات کارگاهی مانند باربری در محیط های کارگاهی صورت می گیرد. آسانسور کارگاهی آلیماک، نمونه ای از برند های معتبر در ساخت این نوع آسانسور است.

آسانسور کششی

این آسانسور از جمله قدیمی ترین و پر استفاده ترین مدل است که هم کاربرد خانگی و هم کاربرد تجاری دارد. در این آسانسورها برای جا به جایی از سیم بکسل، وزنه و فلکه استفاده می شود. نحوه عملکرد این بالابر بر اساس نیروی گیربکس و الکتروموتور است و کابین آن به واسطه چند رشته طناب فولادی که همان سیم بکسل است به وزنه تعادل وصل می شود.



آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیکی به آسانسوری گفته می شود که با نیروی فشار روغن کار می کند. این نوع آسانسورها در مقایسه با آسانسورهای کششی فضای کمتری در ساختمان اشغال کرده و نیاز به موتورخانه در بالا ندارند. آسانسورهای هیدرولیکی برای طول مسیر پایین و ظرفیت های بالا کاربرد دارند و نیرو و بار عمودی بر اسکلت ساختمان وارد نمی کنند.

در آسانسور هیدرولیکی عامل تامین کننده ی نیروی محرکه، جک و پاوریونیت است. عملکرد این آسانسور به نحوی است که با تحت فشار قرار دادن روغن، نیروی رانش ایجاد شده و به جک های هیدرولیکی منتقل و باعث حرکت آسانسور می شود. سیستم محرکه این نوع آسانسورها به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می شود. در سیستم مستقیم برای جا به جایی کابین، جک مستقیما به یوک کابین متصل می شود و در سیستم غیر مستقیم، جک از طریق حرکت سیم بکسل متصل به یوک کابین موجب جا به جایی آن می شود.


انواع درب آسانسور

به طور کلی درب آسانسور از لحاظ مکانیکی به درب ساده (لولایی)، درب نیمه اتوماتیک و درب اتوماتیک آسانسور تقسیم بندی می شوند.

درب لولایی آسانسور

درب های لولایی نمونه ای از ساده ترین و ارزان ترین انواع درب آسانسور شناخته می شود. اگرچه قیمت پایین این نوع درب به نسبت درب های دیگر را می توان از مزایای آن دانست، اما استفاده از آن ها معایبی نیز به همراه دارد. برای مثال عدم کنترل در بسته شدن ناگهانی آن ها و یا باز شدن ۹۰ درجه آن که باعث اشغال فضا می شود، از معایب استفاده از این مدل درب است.

درب آسانسور سانترال

درب های سانترال به درب هایی گفته می شوند، که از وسط باز می شوند.

درب آسانسور تلسکوپی

درب های آسانسور تلسکوپی نمونه ای از درب های اتوماتیکی هستند که از یک طرف باز می شوند.

قطعات آسانسور

از جمله قطعاتی که در هنگام ساخت آسانسور باید تهیه و مورد استفاده قرار گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تابلو برق سه فاز، تراولینگ کابل، جعبه رویزیون، وزنه تعادل، سیم بکسل، قلاب سر بکسل، ریل راهنما، تابلو فرمان، پشت بند، انکودر، لقمه، براکت، فلکه هرزگرد، گاورنر، کفشک، الکترو سیگنال، قفل درب لولایی، مگنت درب باز کن برقی، آرام بند، کرپی سیم بکسل، بافر ضربه گیر، بست تراول کابل، پایه موتور گیربکس، لاستیک زیر مورتور، درب، شالتر، پاراشوت، کلید قارچی، میکروسونیچ غلطکی، روغندان، پریز صنعتی، شستی ها، سنسور درب، سنسور اورلود، درب نیمه اتوماتیک، درب تمام اتوماتیک کابین و کابین.



مراحل نصب آسانسور

به طور کلی نصب آسانسور شامل مراحل زیر است:

* تهیه نقشه
* آماده سازی کف چاله آسانسور
* عملیات آهن کشی چاه آسانسور
* دیوارکشی اطراف چاه
* ایجاد موتورخانه
* دورچینی درب طبقات
* اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز

مزایای نصب آسانسور هیدرولیکی در ساختمان

* این نوع آسانسور قابلیت نصب شیشه در سه وجه کابین را دارا است.
* قطع برق باعث توقف آسانسور نمی شود.
* به دلیل حذف قاب وزنه، کابین فضای کمتری اشغال می کند.
* در این نوع آسانسور از نیروی جاذبه زمین برای پایین آمدن آسانسور استفاده می شود. به همین دلیل مصرف انرژی بسیار کم است و آسانسور با سرعت بیشتری پایین می آید.
* ضریب ایمنی این آسانسور بالا است.
* آسانسور هیدرولیکی دارای توان و نیروی بالا برنده قوی و راندمان مكانیكی عالی با هزینه کم است.
* این آسانسور موثرترین وسیله برای حمل بارهای سنگین است.

محدودیت های استفاده از آسانسور هیدرولیکی

* یكی از محدودیت‌های آسانسورهای هیدرولیكی سرعت بالا است، به همین دلیل همواره برای سرعت‌های زیر یک متر بر ثانیه استفاده می‌شوند.
* قدرت مورد نیاز برای موتور آسانسور هیدرولیکی بیشتر از آسانسورهای کششی است، بنابراین برای انتقال برق به موتورخانه باید از کابل‌های برقی که متناسب با قدرت موتور است استفاده شود. این امر مانع از افت ولتاژ برق می شود.
* انرژی پتانسیل آسانسورهای هیدرولیکی در هنگام پایین آمدن تبدیل به انرژی جنبشی شده و بخشی از آن به حرارت تبدیل می شود که این امر درجه حرارت روغن را بالا می برد.
* هزینه نصب و نگهداری یکی از مسائل قابل توجه در اغلب سیستم های هیدرولیکی است. در سیستم جک مدفون که نیازمند حفر چاله های عمیق است، سوراخ کردن زمین برای نصب آسانسور احتمال خطر برخورد با موانع زیرزمینی را در پی دارد و هزینه های جانبی بر عهده خریدار است.

مقررات و الزامات نصب آسانسور هیدرولیکی

بر اساس کتاب مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان، الزامات نصب آسانسور هیدرولیکی به شرح زیر هستند:

* اگر سیستم مستقیم استفاده شود، جک باید از شیر اطمینان مخصوص برخوردار باشد. اما در صورت استفاده از سیستم غیر مستقیم، نه تنها شیر اطمینان مخصوص باید تعبیه شود بلکه تدابیر ایمنی ویژه برای جلوگیری از سقوط آسانسور به دلیل پاره شدن سیم بکسل طبق استاندارد شماره ۶۳۰۳-۲ سازمان ملی استاندارد ایران نیز باید اندیشیده شود.
* اگر بیشتر از یک جک به منظور جا به جایی آسانسور استفاده شود، آن ها باید به گونه ای به یکدیگر مرتبط باشند که فشار روغن آن ها همیشه برابر باشد.
* اگر آسانسور هیدرولیکی از نوعی انتخاب شود که حفر چاه برای استقرار جک در آن ضروری باشد، پیش بینی های لازم جهت حفر آن باید به عمل آید.
* چاه جک باید از مقاومت لازم در برابر نفوذ آب برخوردار باشد و با دقت شاقولی ۲۵ میلی متر در ارتفاع سه متر اجرا شود.
* سایر الزامات نظیر محاسبه تعداد، ظرفیت و جا به جایی که برای آسانسورهای کششی مقرر شده، برای آسانسورهای هیدرولیک نیز لازم است.



کاربرد آسانسور هیدرولیکی

* پارکینگ‌های طبقاتی کوچک و بزرگ‌
* ساختمان‌های مسكونی دو، سه، چهار، و پنج طبقه‌
* بیمارستان‌های کوچک، کلینیک‌ها، ساختمان‌های بهداشتی تا سه طبقه‌
* آسانسورهای خانگی که با برق تک فاز کار می‌کنند‌
* آسانسورهای مسافری، باری در فروشگاه‌ها تا سه طبقه

سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بهتر است این کار را در بازه های زمانی مرتب انجام داده و نسبت به رفع خرابی آسانسور در اسرع وقت اقدام نمایید. این کار از ایجاد هرگونه خطرات ناشی از استفاده آسانسور جلوگیری به عمل می آورد.

قیمت آسانسور و درب آسانسور

قیمت آسانسور به نوع کابین، نوع موتور به کار رفته در ساخت آسانسور، ظرفیت آسانسور و تعداد طبقات ساختمان بستگی دارد.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم