سیستم Grasscrete؛ سیستمی متشکل از چمن و بتن که تاثیر جزیره حرارتی شهر را کاهش می‌دهد. در حال حاضر در شهرهای ما، به دلیل وجود سطوح‌های عظیم گرمازا، اثر جزیره حرارتی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.

خاطر نشان می‌کنیم جزیره حرارتی به مناطقی گفته می‌شود که به دلیل ساخت‌وسازهای عظیم با افزایش دما مواجه شده‌ است. به عنوان مثال، مصالح ساختمانی مثل بتن، سنگ و یا آسفالت گرما را در طول روز به خود جذب می‌کند و با کاهش دما در شب این گرما را آزاد می‌کنند. بدین ترتیب باعث گرم شدن هوا می‌شوند.

برای مبارزه با این پدیده در شهرها، راه‌کارهای بسیار خلاقانه‌ای معرفی شده است. از جمله آنها می‌توان به استفاده از بام‌های سبز یا خنک‌کننده، کاهش مصرف انرژی(کاربرد مصالح ساختمانی سبز و ساخت ساختمان‌های سبز)، کاشت درختان و افزایش پوشش‌های گیاهی اشاره کرد.

هم اکنون ما در این مقاله قصد داریم متریال Grasscrete که جدیدترین و خلاقانه‌ترین روش برای مبارزه با تاثیرات جزیره حرارتی است را معرفی کنیم.

سیستم Grasscrete که به معنای ایجاد چمن در بتن است بدین صورت است که در بتن حفره‌ ایجاد می‌شود و در این حفره‌ها چمن کاشته می‌شود. به این ترتیب هم حجم بتن بکار رفته کاهش پیدا می‌کند و هم فضای سبز ایجاد می‌شود که در نتیجه هر دو باعث کاهش انتشار حرارت در اتمسفر می‌شوند. همچنین سیستم Grasscrete، علاوه بر اینکه برای کاهش دما و کاهش اثرات جزیره حرارتی یک روش کارآمد است برای جلوگیری از جاری شدن سیل و پیشگیری از سیل در زمان‌های بارندگی‌های شدید نیز می‌تواند بسیار موثر واقع شود. بنابراین کاربرد این سیستم از دو جهت در محیط‌های شهری می‌تواند بسیار موثر باشد. Grasscrete،  در واقع یک جایگزین با نگهداری آسان، برای بتن معمولی و یا سطوح سنگفرش شده است.

سیستم Grasscrete سه نوع مختلف دارد:

نوع پنهان. این نوع از Grasscrete به طور کامل با چمن پوشیده است.

نوع تا حدودی پنهان. این نوع از Grasscrete، ترکیبی از بتن و چمن را نشان می‌دهد.

و نوع پرشده از سنگ. این نوع از Grasscrete، تا حدی پنهان است اما بجای خاک و یا چمن، حفره‌های آن با سنگ‌های کوچک پر می‌شود.

همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، این سیستم امکان مدیریت روان آب‌های ناشی از باران‌های شدید را فراهم کرده و از شستشوی خاک نیز جلوگیری می‌کند. همچنین این سیستم از ورود آلودگی‌ها به داخل زمین که به اکوسیستم هم آسیب می‌رساند جلوگیری می‌کند و یا از غلظت آنها می‌کاهد.

علاوه بر موارد ذکر شده، یکی دیگر از مزیت‌های این سیستم این است که باعث کاهش دی‌اکسیدکربن آزاد شده از بتن می‌شود. زیرا بتن مقدار زیادی دی‌اکسید‌کربن از خود منتشر می‌کند که با این سیستم از میزان آن کاسته می‌شود.

 

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم